کد مطلب:28050 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:125

جایگاه امام در حکومت












1023. تاریخ الیعقوبی:ابو بكر تصمیم به جنگ با روم گرفت. از این رو با گروهی از اصحاب پیامبر خدا مشورت كرد. برخی مخالفت و برخی موافقت نمودند. [ سپس] با علی بن ابی طالب علیه السلام مشورت كرد و او موافقت نمود و گفت: اگر اقدام كنی، پیروز می شوی.

ابو بكر گفت: «به خیر، بشارت دادی» و در میان مردم به سخنرانی ایستاد و به آنان فرمان داد كه ساز و برگ سفر به سوی روم را آماده سازند؛ امّا مردمْ ساكت ماندند.

عمر برخاست و گفت: "«لَوْ كَانَ عَرَضًا قَرِیبًا وَسَفَرًا قَاصِدًا؛[1] اگر متاعی نزدیك و سفری كوتاه بود»[2]، می پذیرفتید!".

عمرو بن سعید برخاست و گفت: برای ما، منافقان را مَثَل می زنی، ای ابن خطّاب؟ چه چیزْ تو را از [ آماده شدن برای] آنچه بر ما عیب گرفتی، باز می دارد ؟[3].

1024. الفتوح - پس از ذكر ارتداد اشعث و تصمیم ابو بكر به فرستادن امام علی علیه السلام به پیكار با او -:عمر [ خطاب به ابو بكر ] گفت: می ترسم كه از پیكار با آن قوم، خودداری ورزد و با آنان نجنگد، و اگر خودداری ورزد، كس دیگری را نمی یابی كه به سوی آنها برود، مگر با اجبار و اكراه. پس، علی را وا گذار تا نزد تو در مدینه باشد، كه تو از او و مشورتش بی نیاز نیستی.[4].









    1. توبه، آیه 42.
    2. برگرفته از آیه 42 از سوره توبه است كه سستی منافقان را در عزیمت به جنگ، نكوهش می كند.
    3. تاریخ الیعقوبی:132/2. نیز، ر. ك:الفتوح:80/1.
    4. الفتوح:57/1، الردّة:197.